Turneringsworkshop med Anne Peyk

Hvad er turnering?

Workshop med Anne Peyk (tidl. instruktør på Det Kongelige Teater)

Den vigtigste bevægelse i klassisk ballet er samtidig også den sværeste og den der skaber både teknisk og fysisk flest problemer for den enkelte danser. En god turnering er forudsætning for at kunne udvikle sig i klassisk ballet – men hvordan får man den? Kan man forbedre sin turnering? Og hvorfor føles hofterne nogle gange strammere efter træning end før? Skal man afspænde musklerne eller styrke dem for at få adgang til sin fulde turnering? Kan man forcere turnering? Kan man danse ballet med mindre end en perfekt 180 graders turnering?

I løbet af denne 2-timers workshop vil vi lære om hoftens anatomi - om hvordan knoglerne i hofteleddet bevæger sig, når vi bevæger os. Vi vil undersøge, hvordan vi kan optimere vores turnering ved at bruge den rigtige koordination og biomekaniske bevægelse i hoften, både når vi står og når vi bevæger os hen over gulvet. Vi vil se på, hvordan vores kropsholdning påvirker vores turnering. Vi vil lære om afspænding og udspænding af de muskler, der oftest forhindrer os i at turnere benet optimalt og vi vil styrke dem, der skal hjælpe os til at turnere vores ben på en sund måde. Vi skal til sidst bruge vores nye viden på balletbevægelser som Plié, Tendu, Arabesque, Developpé a la Seconde, og Pirouetter.

Tilmeld dig turneringsworkshoppen og få en unik mulighed for at fokusere på din turnering (udadrotation i hoften) og forstå, hvilke muskler du skal bruge, når du danser ballet.

Om Anne Peyk

Anne Peyk har i over 12 år været Instruktør i Den Kongelige Ballet, hvor hun har fungeret som iscenesætter og lærer med særlig interesse for genoptræning af skadede dansere og teknisk ballet coaching. Anne er uddannet balletdanser fra den berømte John Cranko Schule i Stuttgart. Efter nogle år i Ballett Chemnitz vendte hun til Danmark, hvor hun som freelancedanser arbejde bl.a. på Pantomimeteatret og med koreografer som Signe Fabricius, Toniah Pedersen og Eske Holm.  Anne har studeret balletpædagogik hos David Howard (USA), Loipa Araujo (Kuba), Eva Draw (Canada), Darla Hoover (USA) og Marcia Dale Weary (USA). Derudover har hun uddannet sig indenfor biomekanik, anatomi og fysisk træning hos bl.a. Eric Franklin (USA) og Dr. Guy Voyer (Frankrig). Anne er medlem af IADMS – International Association of Dance Medicine and Science og Unescos International Dance Council.

25.06.2016
25.06.2016 kl. 12.00 - 25.06.2016 kl. 14.15